Thursday, July 30, 2009

Jawa

kite sering mendengar perkataan2 spt mee jawa, asam jawa, parit jawa, kain batik jawa, perkakwinan konsep jawa even 'java script' tu pn masih meminjam perkataan jawa yg bermaksud skrip jawa..hahhaha..betapa pentingnya perkataan jawa tu dlm kehidupan seharian lebih2 lagi asam jawa yg sering digunakan dlm masakan..hehee

tp bagaimana dgn org jawa?sy berketurunan jawa..ya..wpun sy xfully jawa..di mana abah sy org melayu, mak saya jawa..tp sy still xdpt lari dr darah jawa yg mengalir dlm tubuh saya kn..dulu sy sgt xsuka bile org kata sy jawa..bermati2an sy akn kata sy org melayu..tp skrg..sy cukup terasa bile org memperlekeh2kan org jawa..pd sy itu adelah 1 penghinaan..kenapa nk disalahkan susu kalu sbnrnya dh tentu2 salah nila..??

mn2 keturunan..mn2 kaum pn..still sama sifatnya..pisang setandan belum tentu elok semuanya..pasti ade yg rosak sebijik dua..pd sy xperlulah menghukum org terlalu cepat..krn kadang2 kite pn xtau keturunan kite mcmana..org kata..org bugis panas baran..org jawa kasar..org ngri 9 tamak..org kelate suka kwin byk..org melaka kuat maki hamun..dan mcm2 lg..abih..org mn yg bgs??org kl..?org kedah?perlis?org melayu?org ganu?..

ala..sy pn..kalu ikut emosional sy, sy xsuka org ganu..sbb org2 ganu telah banyak mendatangkan masalah pada sy..bermula dr duit sy kn tipu ngan org ganu..life sy plk prnah jd suck krn org ganu..bos sy yg mcm bgs skrg pn org ganu..dan sy pernah terlintas wktu dulu utk tidak mengahwinkan ank,cucu,cicit,keturunan sy dgn org ganu..!
tp ats dsr profesionalisme dan kematangan yg meningkat seiring dgn usia..sy btlkan jela hsrt sy tu..xsemua org ganu teruk kan..ade je yg sy knl cukup baik dgn sy..so nasihat sy..jgnla setkan dlm mind kite bnda2 mcm ni..positif sket..semat dlm ati bhw pisang satu tandan xla semuanya elok..

atau mungkin sifat sy yg terlalu cpt memaafkan org menjadikan sy sntiasa berpikiran positif..sy bkn org yg terlalu cpt menghukum..mmgla kdg2 1st impression tu bwk impak yg besar bg kite..but..kdg2 ape yg kite sangka buruk tu..tulah yg baik..dan yg kite sangka baik tu..tulah yg buruk..
dahla..sbb sy tau kalu sy meneruskan n3 ni pasti akan menjadi pnjng berjela ..sekian..
renung2kan dan selamat beramal..=)

4 comments:

Cheedah on 6:18 PM said...

wei aku bukan org jawa..laki aku org jawa...dia xmakan mee jawa dia makan mee bandung...

aku suka org jawa..kuat bekerja...mcm laki aku...auwwww...syg laki i

syuhaira mohd zin on 7:44 PM said...

hahahaha..sejak bl plk ko sensitif dgn isu perkauman ni..betul3 aku sokong..org N9 mmg tamak haloba..mcm aku ,kalo x ,xkan aku kaya...hahaha..(dgn bongkaknya).ko kalo duk sini ada berjuta2 kaum dgn perangai yg mcm2 jenis...so sume org xperfect betul x?

why u as on 8:35 AM said...

eh..aku lupa..twin aku org n9..ehhe..bkn mengata..tp tu..org yg kata..ko pn tau kn..aku mn suka mengata2 org sesuka ati..kihkihkih..

ya..ayt pling tepat is nobody perfect..!..no matter keturunan ape pn..

aku sj je..mengeluarkan isu2 yg agk serius ni..xkan nk post n3 yg giler2 jerk..kdg2 knla kuarkan n3 yg selari dgn peningkatan usia..hehhehe..

ra..nape ngan kwn kite tu..??berjiwang2 tetiba..hhuhu

ummi alya on 10:50 AM said...

ala aku pun org jawa...idup jawa..yg aku tau org jawa kuat keje n x pemalas...hahaha...tp skrg aku da kene ade cmpr minang sb hasben terchenta org minang...jawa bertemu minang ok la tuh kan...